תאונות (תאונת דרכים, תאונה בשטח הציבורי, תאונת עבודה או כל סוג אחר של תאונה) מעצם טבען מתרחשות כשאינכם מוכנים להן – אנשים הולכים, נוסעים, נוהגים, ומרבית הצער לפתע פתאום, משהו בלתי צפוי מתרחש. בחלק מהמקרים, הם יצליחו להתחמק מהתרחשות בלתי צפויה זו (של התאונה) בלא נזקים משמעותיים. במקרים אחרים, כדוגמת שבר בקרסול כתוצאה מתאונה, המחיר יהיה גבוה יותר, ובכך יש אתם עשויים זכאים לפיצוי, עבור אובדן כושר עבודה, ואפילו – עבור נכות שנותרה בהתאם למצב הקרסול.
שבר בקרסול שנוצר מתאונה – סיבות, אבחון וטיפול
מפרקי הקרסול הינם המפרקים המחברים בין השוקיים לכפות הרגל. מפרק זה מורכב מ-3 עצמות – עצם השוק (Tibia) שיוצרת את הפטישון הפנימי (ה-Medial Malleulus) ואת הפטישון האחורי (ה-Posterior Malleulus), עצם השוקית (ה-Fibula) שיוצרת את הפטישון החיצוני (ה-Lateral Malleulus), ועצם הערקום (עצם הטאלוס – Talus) שיוצרת את החלק התחתון שבמפרק. חלק נוסף חשוב במפרקי הקרסוליים תופסות אותן רצועות שמחברות בין העצמות השונות שבו ומקנות לו את יציבותו.
כאשר נגרם שבר בקרסול, פירושו של דבר כי אחת (או יותר מאחת מהעצמות שיוצרות את מבנה המזלג המאפיין את הקרסול) נשברו, או שקצותיהן (אחד מהפטישונים) נפגעו, לרוב, בשל טראומה חזקה או חבלה סיבובית (כדוגמת החלקה).
לרוב, הנפגע יחווה תחושת כאב במלווה בנפיחות, בשטף דם מקומי ובקושי לדרוך על הרגל הפגועה. במקרים החמורים יותר, ניתן יהיה לאבחן ללא צילום רנטגן או CT את השבר בקרסול, בשל עיוות חיצוני נראה לעין בצורתו ובמנח שלו.
סוגי השברים בקרסול ודרגת חומרתם
שברים בקרסול עשויים להיות שברים ללא תזוזה (כלומר – שהעצמות השבורות לא זזו ממקומן בשל השבר) ואז הטיפול עשוי טיפול שמרני הכולל גיבוס הרגל ומנוחה, אולם במקרים אחרים, השבר עלול להיות חמור יותר וכולל תזוזה, ואז יעלה הצורך בניתוח אשר מטרתו הינה החזרת העצם למקומה וקיבוע השבר.
חומרתו של שבר בקרסול עשויה להיות תלויה במספר קריטריונים, ביניהם – הנזק שנגרם לרצועות, מספר הפטישונים השבורים וזהותם. אולם, בשורה התחתונה ניתן לומר, כי כל שבר בקרסול עלול לגרום למגבלה ולנכות משמעותית, לפגיעה בתפקוד היומיומי ולהשפעה על יכולתו של הנפגע לתפקד בבית ובמקום עבודתו.
פיצוי עבור שבר בקרסול כתוצאה מתאונה
תאונות עבודה הגורמות לשברים בקרסול נחשבות לנפוצות והן עלולות להתרחש במהלכה של העבודה, כמו, למשל, נפילה מסולם, החלקה, מעידה בשל מכשול וכן הלאה. שברים בקרסול עלולים להיגרם אף כתוצאה מתאונות דרכים, כשהנפגע הולך רגל, נוהג ברכב או רוכב אופנוע או רוכב אופניים או קורקינט חשמלי. במקרים בהם הנפגע נפגע בדרכו לעבודתו או בשובו ממנה, המצב עשוי להיות מוכר כתאונת עבודה על ידי המוסד לביטוח לאומי.
סעיף 48 בתקנות המוסד לביטוח הלאומי מתייחס לאחוזי הנכות העשויים להיקבע לנפגע במקרים של שבר בקרסול בהתאם למידת ההגבלה ממנה סובל הנפגע בתנועות קרסולו. כך, למשל, במקרים בהם ישנה הגבלה ניכרת של התנועה ייקבעו לנפגע 10% נכות רפואית. בעוד שקישיון נוח וקישיון שאינו נוח יעלו את אחוזי הנכות הרפואית שתקבע.
כיצד עליכם לפעול במידה ונגרם לכם שבר בקרסול כתוצאה מתאונה?
שבר בקרסול אינו עניין של מה בכך, שכן, במקרים רבים הוא גורם, פרט לאי הנוחות, גם לירידה באיכות חייו של הנפגע ולפגיעה ביכולתו לעבוד ולהשתכר. חשוב לפנות, בכל מקרה של שבר בקרסול, במקביל לקבלת הטיפול במסגרת קופת חולים או בית חולים, גם לייעוץ אצל עורך דין המתמחה בנושא.
אין האמור במאמר כדי להוות ייעוץ רפואי ו/או משפטי ו/או תחליף לייעוץ רפואי ו/או משפטי ובכל נושא רפואי ו/או משפטי יש להיוועץ ברופא ו/או בעורך דין.
קראו גם על: תביעות תאונות דרכים